El portaveu dels vaguistes insisteix que la demanda és justa perquè ara descansen cinc dies al mes i denuncia una campanya de desprestigi
-Vosaltres voleu dos dies i TMB diu que també. En què quedem?
-«L'empresa al Nadal deia que ja teníem a l'abast els dos dies. Mentia, perquè no descansem dos dies, i ara canvia el discurs i torna a mentir quan diu que també vol els dos dies. El que passa és que quan la gent sap que realment descansem cinc dies al mes, és tan vergonyós i és tan just el que demanem que ha de buscar alguna estratègia argumental per no quedar fatal davant de l'opinió pública.»
-TMB diu que ja en podeu fer 1,9 a la setmana.
-«Si a algú que ja descansa dos dies a la setmana hi sumes vacances i festes oficials, ja no descansa dos dies, sinó més.»
-Voleu reduir la jornada de 1.690 hores?
-«No seria mala idea, però no ho demanem. Ara fem 1.690 hores, a més de 83 hores de presència [les que no són de conducció efectiva] mínimes i 80 hores extraordinàries obligatòries. Si les hores de presència passen a temps efectiu, com diu el decret estatal, generen 12 dies de descans. I si els 7 festius que ara es treballen amb hores extraordinàries obligatòries es recuperen, ja ens acostem al que demanem.»
-Llavors aquestes 286 hores que TMB diu que voleu reduir no es treuen de les 1.690 anuals.
-«286 hores són 40 dies, i no necessitem això per tenir els dos dies setmanals. Amb vint i escaig hi arribem. TMB també diu que això li costaria un 20% més però de moment sobre la taula hi ha posat un 0%.»
-Un 23% dels conductors estan de baixa i l'empresa diu que cada dia han circulat més busos fora dels serveis mínims. Esteu perdent suport?
-«No tenim aquesta sensació. Cada matí han sortit 6 o 7 esquirols, i hi ha una campanya mediàtica que intimidem els conductors, però el conductor que fa un servei mínim podria continuar un cop acabat, perquè ningú no controla la tornada, i tornen voluntàriament.»
-Teniu piquets controlant la sortida dels busos. Qui no vol fer vaga no té dret a no fer-la?
-«El que ha de fer el company és venir a l'assemblea i dir que no vol la vaga i votar-hi en contra. Aquesta és una reivindicació col·lectiva, no individual. Això està decidit col·lectivament i això és el que els companys recorden a qui fa d'esquirol. Però a l'hora de tornar, és impossible controlar-ho. I la gent torna massivament.»
-Es llancen pedres.
-«Hi ha sabotatges, sí. Però també de l'empresa, perquè es neguen a donar-nos la llista de serveis mínims, i no surt enlloc. Si Treball diu que d'una cotxera han de sortir 120 cotxes, l'empresa pot dir que són 150, i no ens dóna la llista per poder controlar-ho. L'única opció per controlar que l'empresa no ens estigui colant més serveis mínims del compte és buscar-ho en un totxo de 50 pàgines.»
-Però vosaltres no podeu retenir ningú.
-«No ho fem, però hem d'assegurar-nos que els serveis mínims que ha dictat Treball són els que ha posat l'empresa. Perquè si l'empresa vol rebentar la vaga, pot posar 120 cotxes en comptes de 80.»
-Aquests 120 només poden sortir si hi ha empleats disposats a sortir.
-«No. Perquè els diu que tenen serveis mínims. Ens hem trobat casos d'aquests. Si ens donen la llista, ho comprovem en 30 segons. Si no, triguem més. I així tenen l'excusa perfecta: diuen que estem retenint serveis mínims i criden la policia. L'empresa fa cas omís de les lleis. Això és sabotatge? Sí. Hi ha sabotatges també per l'altra part? Sí, perquè quan hi ha conflicte hi ha sabotatges.»
-Això justifica pedrades i rodes punxades?
-«No és qüestió de justificar. Quan hi ha vaga, també hi ha antiavalots a les cotxeres, i si no n'hi ha no me'ls trobo. Sí, quan hi ha conflicte passa tot això. Tot, no només una part. I passa en tots els conflictes laborals.»
No hay comentarios:
Publicar un comentario